Köpinformation
Välkommen till vår webbutik! När du lägger en order i Forminas webbutik innebär det samtidigt att du accepterar våra försäljningsvillkor i sin helhet.
Privatpolicy/Personuppgifter
Formina är noga med dina personuppgifter. De stannar inom Formina och vi garanterar att de inte lämnas eller säljs vidare till tredje part.
Vi kommer att lagra dina personuppgifter digitalt enbart för expediering av din beställning, samt för att – vid behov – förenkla vår egen kontakt med dig. Vi skickar ingen reklam eller annan information till din e-post adress om vi inte har ett personligt ärende till dig.
Om du vill ha nyhetsmejl från oss ca 3 gånger per år där vi presenterar våra nya motiv och berättar om eventuella tävlingar på vår sida kan du välja det i kassan. Det skickas då till den mejladress du angett i din beställning. Du kan när som helst säga upp dig från mejl-listan.
Leverans
Fraktkostnad
Fraktkostnaden inom Sverige: 29 kr
Fraktkostnad inom Europa: 59 kr
Fraktkostnaden till övriga världen: 69 kr
Leveranstid
Just nu är leveranstiden 1-4 arbetsdagar inom Sverige.
Till Europa någon dag längre, och till övriga världen 1-2 veckor.
Om du behöver snabbare leverans så var vänlig använd meddelanderutan i kassan och meddela oss detta, så ska vi göra vårt bästa för att tillgodose dina behov.
Varorna skickas för det mesta med post och levereras direkt i brevlådan. Större order inom Sverige levereras med DHL till närmaste utlämningsställe.
Leverans till utlandet
Om du beställer från utlandet så är det ditt eget ansvar att informera dig om lokala bestämmelser i ditt vistelseland. Eventuella skatter och tullavgifter som tillkommer måste du själv betala. Formina debiterar moms på alla order till privatpersoner inom EU och till Norge. Order utanför EU är momsbefriade med undantag av Norge.
Leverans till företagskunder inom EU
Om du är företagskund som beställer från ett annat EU-land kan du slippa betala moms om du anger ditt momsregistreringsnummer i kassan. Detta kallas EU-försäljning och summan av ditt köp kommer enligt lag att anmälas till svenska skattemyndigheten.
Betala
Betalningsvillkor
Vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför har vi avtal med flera olika välkända betalningsleverantörer som du kan välja mellan.
Betalsätt
Via vår betalningsleverantör Klarna kan du välja att betala mot faktura, kontokredit, med kort, Swish eller direktbetalning via internetbank. Faktura finns i de flesta fall som förvalt alternativ om du inte aktivt väljer något annat. Klarna skickar alltid fakturan till den mejladress som du anger i samband med ditt köp. I kassan hittar du Klarnas egna villkor.
Du kan också välja att betala via våra betalningsleverantörer :
Paypal (kort eller Paypalkonto)
Payson (Swish, internetbank, sms, eller kortbetalning)
Betalning mot faktura
I vår svenska webbutik är betalning mot faktura endast möjlig för kunder med svenskt personnummer eller organisationsnummer. Vår betalningsleverantör Klarna avgör om det är möjligt för dig att få betala mot faktura eller ej.
Moms
Samtliga priser i webbutiken är angivna i svenska kronor inklusive 25 % moms, men du kan välja att se priserna utan moms uppe i vänstra hörnet under flaggorna.
Om du vill läsa mer om våra olika betalningsleverantörer kan du göra det här.
Returer och reklamationer
Ångerrätt/30 dagars öppet köp
Du har 30 dagars ångerrätt, med full rätt att byta till annan vara eller ångra ditt köp. De 30 dagarna börjar räknas från och med det att du fått varorna. Information om detta finns på din faktura och dessutom här på Forminas webbplats. Returnerade varor skall givetvis vara oanvända och i obruten förpackning i de fall det gäller förpackade varor.
Undantag: specialbeställda formar
Ångerrätten gäller ej specialtillverkade kakmått i form av logotyper eller dylikt.
Kontakta oss innan retur
Kontakta alltid vår kundtjänst på info@formina.se före du returnerar några varor, så att vi kan komma överens om hur returen ska ske.
Kostnad och ansvar för returfrakt
Fraktkostnaden för returen betalas av dig som kund. Om du skulle välja att returnera samtliga varor debiteras du den ordinarie fraktkostnaden, förutom att du står för returfrakten.
Vid transport från Formina till dig som kund är Formina ansvarig om varan skadas eller kommer bort. Vid retur eller reklamation är du som kund ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten tillbaka till Formina.
Reklamationer
Ibland händer det tyvärr att vi packar fel.
Om du fått:
fel vara
fel antal varor
saknar en vara i din leverans
så kontakta oss på info@formina.se så snart som möjligt så att vi kan lösa det.
Transportskador
Om du vid mottagandet av din leverans upptäcker att försändelsen är transportskadad, ber vi dig ta kort på den och skicka till oss på info@formina.se tillsammans med en kort beskrivning. Vi skickar dig då nya varor för att ersätta de skadade.
Retur p g a felaktiga adressuppgifter och outlösta paket
Om Posten eller DHL återsänder dina varor till Formina på grund av att du inte har hämtat ut dem, eller angett fel leveransadress, förbehåller vi oss rätten att debitera dig en administrationskostnad på upp till 150 kr samt ordinarie fraktkostnad.
Övrigt
Upphovsrätt mm
Allt innehåll i Forminas webbutik samt i våra nyhetsbrev såsom text, grafisk design, logotyper, bilder, etc. tillhör Formina och får inte kopieras utan vårt medgivande.
Produktbilder och storlek på formar
Produktbilderna i webbutiken är sinsemellan ej i skala, men den ungefärliga storleken på varje pepparkaksforms längsta sida anges alltid tillsammans med produktnamnet. På produktsidan för varje pepparkaksmått kan du se både längden och bredden på formen.
Reservationer
Vi försöker att alltid leverera de varor som beställts, men reserverar oss för eventuell slutförsäljning, samt för konsekvenser av extrema händelser som står utanför vår makt att påverka, t ex strejker inom logistiksfären, naturkatastrofer, mm.
Vi förbehåller oss rätten till ändringar i dessa villkor utan föregående avisering.